The Beer Experience
Expo

EXPO

Wie niet kan wachten tot het bierfestival echt van start gaat, kan nu al terecht in het Muzecafé aan CC De Muze in Heusden-Zolder voor The Beer Experience: Expo.

 Al de 20 etiketten kun je nu online bezichtigen.

Klik op het etiket voor een uitgebreide uitleg.

Al deze werken zijn nu ook online te koop, scan de QR-code of klik hier voor meer info!

SURREALISTE – PALE ALE
SURREALISTE – PALE ALE
Een mooi etiket met een poëtisch-filosofische uitleg. Klaar voor? Surrealisme is een gemoedstoestand. De beweging die zich ontwikkelt rond overtreding en een veronachtzaming van de norm. Het label van de Surrealist Pale Ale is een uitnodiging en de artistieke benadering van de brouwer. Het oog symboliseert de surrealistische beweging, en de hand staat voor het vakmanschap achter de creaties. Schoonheid wordt vanaf nu geboren uit het onverwachte.
ENIGMA – HOPNYTIZED MIKSHAKE IPA
ENIGMA – HOPNYTIZED MIKSHAKE IPA
Een duidelijke woordspeling in de biernaam en een hypnotiserend etiket voor een speciaal bier! De milkshake IPA bierstijl krijgt zijn karakter doordat er hopsoorten met een tropisch fruit aroma, lactose (melksuiker) en fruitpuree (ananas bij dit bier) worden toegevoegd tijdens de productie. De lactose mildert hierbij de intense hopbitterheid hetgeen het bier meer toegankelijk maakt. Naast Hopnytized Milkshake IPA heeft Enigma brouwerij een hele serie Hopnytized bieren op de markt gebracht waarbi
NACHTRAAFBROUWERS – TRIPEL 9 - 2020
NACHTRAAFBROUWERS – TRIPEL 9 - 2020
Voor een gelimiteerde botteling op 500 genummerde exemplaren van de Nachtraaf Tripel Blond, werd aan de bekende Antwerpse kunstenaar-illustrator Jan Bosschaert gevraagd om het Nachtraaflogo (vogel op tak) op zijn manier te herinterpreteren. Het werd een mooi schilderij van een meisje/vogel die 'het Nachtraafje' werd gedoopt. Naast de verwerking in de lay-out van het etiket, werd een reproductie van het schilderij op A3 kunstpapier mee met de beperkte oplage flessen verpakt. Aanvankelijk was het
HOPHEMEL - MARCELLUS
HOPHEMEL - MARCELLUS
Een etiket van De Hophemel is makkelijk te herkennen: er staat namelijk altijd een heilige op! Deze keer is het Marcellus. Steven en Geert van De Hophemel proberen iedere maand een nieuw bier te brouwen en ieder brouwsel is voorlopig nog een one-off, dus op is op... Omdat ze dus steeds op zoek moeten naar een nieuwe naam voor elk bier hadden ze de ingeving te kijken naar de “heilige van de dag” op de gekende scheurkalender De Druivelaar. Elke dag heeft verschillende heiligen, dus dat geeft ze ee
OLD STREET BREWERY – HYPOTENJUICE IPA
OLD STREET BREWERY – HYPOTENJUICE IPA
HET AERTS PARADIJS - PARADIJS BRONS
HET AERTS PARADIJS - PARADIJS BRONS
In primeur voor The Beer Experience: de nieuwe etiketten van Het Aerts Paradijs, ontworpen door studio Eskader ofwel Fré Lemmens. De 3 verschillende druppels symboliseren de 3 verschillende zaken waar Het Aerts Paradijs momenteel mee bezig is: bier, sterke dranken en appelsap. De hand verwijst naar het ambachtelijke werk en plukt tegelijk de verboden vrucht uit het aards paradijs. Er is een nieuw etiket voor Paradijs Goud (trippel), Paradijs Brons (dubbel - hier getoond) en Paradijs Saison. Voor
BR. DE LA SENNE – TARAS BOULBA
BR. DE LA SENNE – TARAS BOULBA
Het etiket van Taras Boulba is het eerste etiket dat Jean Goovaerts heeft ontworpen, de neef van oprichter Bernard Leboucq. Sindsdien is hij de vaste graficus van de Brusselse Brasserie de la Senne. Taras Boulba is de protagonist van de gelijknamige roman van Russische schrijver Nicolas Vassiliévitch Gogol. De naam roept een krachtig personage op, zelfs een beetje barbaars. En dat is exact wat de brouwerij zocht: een sterke naam voor een bier dat niet zozeer sterk is door zijn alcoholpercentage
FORCE MAJEURE
FORCE MAJEURE
100% bier, 0% alcohol staat er meteen op het etiket te lezen. Dat zegt alles. Een speciaalbier op maat van echte levensgenieters, maar wel zonder alcohol, zodat je gerust een glas meer kan drinken. Op maat ook voor brouwer en triatleet Stijn Panis die in 2019 zijn goesting in speciaalbier met zijn passie voor ondernemen combineerde. Het resultaat: Force Majeure. Het eerste échte Belgische alcoholvrije biermerk. Sinds kort heeft Force Majeure een heel gamma aan bieren, van hoppig of bitter naar f
KOOLPUTTER – CHEF PRION
KOOLPUTTER – CHEF PRION
Chef Prion limited edition is een exclusief bier dat slechts éénmalig gebrouwen wordt net voor de start van het terrasseizoen. Speciaal voor The Beer Experience zijn er echter enkele bakken aan de kant gezet. De bezielers van de Chef Prion zijn de Bèrringse Bier Brouwers, één van de eerste Limburgse bierfirma's (2004) en de mannen achter de Koolputte-bieren.
Op het etiket prijkt Gery Janssens, de schoonvader van de brouwer, één van de laatste Beringse koolputters (mijnwerkers) werkzaam in de ze
SWIEKES - TRIPPPEL
SWIEKES - TRIPPPEL
Swiekes zet graag de pintjes op de “i”. Het puntje op de i van het woord swiekes wordt gemaakt door de atypische vorm van het glas: "den emmer." Een no-nonsense uiting van Swiekes design. De naam Swiekes is afkomstig van de roepnaam van brouwer Marc Swinnen toen hij nog jong was. Op de etiketten pronkt telkens één van de bezielers van Swiekes in zijn jonge jaren. Raad jij wat Marc in zijn handen heeft? Het woord Tripppel schrijven ze met drie p’s omdat Swiekes’ Tripppel volgens hen de enige is d
B.O.M. - TRIPORTEUR FULL MOON 12
B.O.M. - TRIPORTEUR FULL MOON 12
Onze duivel gaat hier werkelijk helemaal uit zijn dak. Hij jaagt de valse pater schrik aan met zijn kettingzaag. Daarop zoekt de pater bescherming bij de lieftallige engeltjes. Hij kan echter zijn handjes niet thuishouden wat de engel in kwestie maar matig kan appreciëren. De Full Moon is geen kopie van een klassiek '12'-bier, maar wel een originele versie. Ze brouwen 'm niet met vaten - de duivel slaat ze aan flarden-, maar met eikenhout die ze zelf branden. Let ook op de verwijzingen naar twee
DE RANKE - XX BITTER
DE RANKE - XX BITTER
XX-Bitter windt er geen doekjes om. Je ziet meteen de naam XX-Bitter, wat staat voor Extra Extra Bitter. Bij de lancering van dit bier in 1997 was dit het bitterste bier in België, met een bitterheid tussen 60 en 65 IBU (International Bitter Units). De uitgesproken bittere smaak was bedoeld als een duidelijk statement van de brouwers tegen de verzoeting van de bieren in de jaren tachtig en negentig. Het was het tweede bier dat brouwerij De Ranke op de markt bracht en zou al snel een nieuwe stan
DE MEESTER – DARK MASTER
DE MEESTER – DARK MASTER
Dark Master was de eerste echte Imperial Stout in het gamma van Brouwerij De Meester. Een donker straf en klassevol bier vraagt om een donker, stoer maar klassevol etiket. In de neus van het bier vind je wel fruitige esters, maar ook donkere geuren zoals gebrand mout, turf en chocolade. Ook in de smaak ontdek je gebrande mout terug samen met (turf) whisky, appel, peer, koffie en chocolade. Een bier met een stevige body dat volgens de brouwers zeer lovende reacties kreeg. Gevolg was dat dit bier
DE BOCK – REMI
DE BOCK – REMI
De ruitjes op het etiket verwijzen naar de schoenen van de grootvader van brouwer Pieter De Bock. Grootvader Remi droeg zijn leven lang All-Stars in zijn vrije tijd. Remi had namelijk schoenmaat 50 en die maat was vroeger erg moeilijk te vinden. Enkel bij het Amerikaanse All Stars hadden ze zulke grote maten, vandaar zijn keuze. Begin jaren 2000 werd dit type schoen terug immens populair bij de jeugd. Remi had toen al de gezegende leeftijd van 80 jaar en was plots terug mee met de nieuwste modet
D’OUDE MAALDERIJ – LORELEI
D’OUDE MAALDERIJ – LORELEI
Jef Pirens van brouwerij D’Oude Maalderij maakte met Lorelei een nieuw bier in zijn ‘monster’-reeks. Eerder al brouwde hij in datzelfde gamma de bieren Leviathan, Kraken, Chtulhu, Scylla en Charybdis. Voor zijn monsterbieren gebruikt Jef telkens dezelfde barleywine van 14 % die telkens rijpt op andere vaten, waardoor ze een ander karakter krijgen. Vorige bieren waren onder andere gerijpt in Schotse Ardberg-whiskyvaten en Andalusische brandyvaten. Voor Lorelei maakte hij gebruik van vaten die één
BUTCHER’S TEARS – KOLENKIT SUICIDE
BUTCHER’S TEARS – KOLENKIT SUICIDE
Jarenlang hebben de brouwers van Butcher's Tears in Amsterdam gewerkt op een Riso kopieermachine om hun etiketten te maken. De tijd van laagje per laagje en één per één kopiëren op het etikettenpapier mag dan misschien wel voorbij zijn, de intentie om de etiketten vanuit de brouwerij zelf te laten ontstaan is gebleven. Net als bij het brouwen zelf gelooft Butcher's Tears erin dat het tekenen en lay outen van hun eigen etiketten of zelf tapijt leggen in de bar, manieren zijn om hun interesses te
BRAUW – ARMOUT MACLEOD
BRAUW – ARMOUT MACLEOD
Armout Macleod is het tweede bier in de reeks van kunstenaarsbieren van Brauw in Genk. De naam refereert naar de Antwerpse kunstenaar en landschapsschilder Armand Maclot (1877-1959). Maclot kwam een eerste keer in Genk in 1899 en werd meteen verliefd op het landschap. Een tiental jaar later besloot hij om aan de molenvijvers zijn Maison Blanche te bouwen. Samen met zijn bekendere buurman en kunstenaar Emile Van Doren werd hij een van de iconen van het Station d'Artistes dat Genk sinds het midden
ALVINNE - LAURELIN
ALVINNE - LAURELIN
Dit bier is een onderdeel van een uniek project van de Brouwerij Alvinne. Elk jaar produceren ze enkele exclusieve bieren in heel beperkte oplage. Maak je deel uit van de Fellowhip van Brouwerij Alvinne, dan ontvang je zes bijzondere flessen van 75cl. Ze zijn uniek, beperkt verkrijgbaar (max 400-500 flessen) en experimenteel. In 2021 bestaat het Fellowship uit onder andere een bier gerijpt op esdoornsiroop vaten, een bier met kruipbraam - dat is een bes die je enkel in het Hoge Noorden kan vinde
ANTIDOOT – ARTEMISIA ABSINTHIUM
ANTIDOOT – ARTEMISIA ABSINTHIUM
Artemisia Absinthium’ maakt deel uit van een reeks van bieren waarin Antidoot de spanning tussen zuur en bitter verkent. Heel wat van de kruiden die de brouwers hiervoor gebruiken - zoals de alsembloem in dit geval- zijn wat in onbruik geraakt in de bierwereld, dit in tegenstelling tot de distilleertraditie. Toch proeft dit bier niet zozeer naar de bekende drank absint, waar eerder anijs de hoofdtoon voert. Absintalsem wordt gekenmerkt door een bijzondere bitterheid, maar is daarnaast ook aromat
NORTH ANTWERP BREWERY – BLACK KOJI
NORTH ANTWERP BREWERY – BLACK KOJI
Once you go black, you never go back. Dit bier is verre van een doorsnee bruin bier en het label van de Black Koji is al even mysterieus als de traditionele Japanse mouting techniek die ze gebruikten voor de ontwikkeling ervan. Het speciale bier is gebrouwen met 50% gerijpte Koji-gerst die de brouwers zelf hebben gemout volgens een oude Japanse traditie. Bij deze techniek verkrijgen ze aroma’s van tropische vruchten en chocolade met een toets van umami. Koji is een Japanse schimmel a.oryzae die

Foto : Mario Borremans (burgemeester H-Z)

en Jan Keymis (medeorganisator TBE)

Foto : vlnr. Wendy Francken (Vlario). Mario Borremans (burgemeester H-Z)

en Judith Daniëls (DSSV)

20 bieretiketten worden uitvergroot, uitgelicht, uitgelegd en uitgestald. Eindelijk kan je de kleine lettertjes op de bieretiketten makkelijk lezen ... zonder leesbril!

De etiketten komen uitsluitend van de brouwers en bieren die aanwezig zijn op het bierfestival en zijn te koop via de QR-code onder de etiketten.


De expo doet meer dan voor je leescomfort zorgen.

Je merkt een sterk staaltje originaliteit en grafisch talent en

een verscheidenheid in stijlen waar je bij het drinken van je

favoriete bier nauwelijks op let.

Kleuren, lijnen, letters, figuren, foto's of tekeningen,

ze sieren al jaren de buitenkant van je flesje gerstenat en nu pas

krijgen de etiketten de aandacht die ze verdienen.



Ook de betekenis is van belang.

Op de expo krijg je het verhaal van het ontwerp of de ontwerper mee.

We geven je inzicht in de betekenis van de prenten en figuren op de etiketten.

Daarnaast lees je alles over de bierstijl, de ingrediënten,

het volumepercentage alcohol, de bitterheid van het bier,

de inhoud van het flesje,...


De expo is tot stand gekomen door onze sponsor DSSV-Transpo Daniëls uit Heusden-Zolder die als industriële ruim- en reinigingsonderneming en transporteur van afvalwaters onze aandacht trok op het gegeven dat “om bier te brouwen er bijzonder veel water nodig is”. Vandaag zijn er mogelijkheden om hiervoor circulaire waterbronnen in te zetten. Initiatieven die ook door Aquafin en Vlario een warm hart worden toegedragen en waarbij deze spelers in het verleden zelf al mee aan de slag zijn gegaan. Vlaanderen is een waterschaarse regio en hergebruik van gezuiverd regen- en (bedrijfs)afvalwater helpen de druk op onze watervoorraden verlichten. Mits de juiste zuiveringsstappen kunnen ze perfect ingezet worden voor de circulaire economie, hier concreet de “biereconomie”.



De expo is gratis en van 19/2 tem 20/3 te bezichtigen.

De werken zijn te koop: scan de QR-code die je onder de werken vindt.